Designvállalkozás tizenévesekkel

By 2016-02-05kritika

Kovács Réka

Film: Ha te építed (Patrick Creadon, 2013, 86’)
Március 7. Szombat – 19:00

Az olyan tanárokhoz kapcsolódó, elcsépelt szóképek, mint a mag elvetése vagy  a jövő megalapozása, felfrissülnek és új értelmet nyernek a film által.  Szó szerintit akár. Ahogy utóbb Emily Pilloton Studio H-projektgazda  (és középiskolai tanár) fogalmaz: “nem a semmiért csináltuk”.

Adott egy elszánt designnomád-páros, akiket gondosan kidolgozott tantervükkel Észak-Karolina legszegényebb (és legporosabb) megyéjébe hív egy haladó szemléletű helyi oktatási biztos. Legszegényebb megye-e vagy sem, adott ezen kívül egy iskolába pick-uppal járó, a vidéki amerikai fiatalok sztereotípiáját szépen hozó, pattanásos brancs, az osztály, akiknek a beszédét itt-ott angolul is feliratozni kell.

Together We Can! (Együtt Sikerül!) – hirdeti büszkén a felirat az oktatási bizottság üléstermében, ahol a megbízottak Pilloton és Matt Miller egyéves projektjének indulása után nem sokkal az oktatási biztos menesztéséről, és minden általa kezdeményezett projekt felfüggesztéséről döntenek.

Pilloton és Miller mégis vállalja, hogy marad, mi pedig így lehetünk az állítólag unalomig, ismert mechanizmus: a “szárba szökkenés”, az “elplántálás”, a beépülés tanúi; Patrick Creadon rendező  kamerája pontosan azokat a tinigesztusokat, elnagyolt ujjongást, félszeg mosolyokat rögzíti, amelyek által a néző számára szívvel és aggyal, végképp, és globálisan is megérthetővé válik, mit jelent egy jó pedagógus munkája.

Hatványozottan érvényes az üzenet, ha hozzávesszük, hogy itt designról van szó. A kisvárosban először látványos, ambiciózus csirkeólak kapnak helyet  a közösség növekvő érdeklődésétől övezve, majd a csapat belevág, koncepciót fejleszt és épületet tervez a helyi termelői piac számára.

A tét nemcsak a fiatal egyén boldogulása (megtanulni tervrajzot olvasni, hegeszteni, folyamatban gondolkodni, magáénak érezni a célt és felépíteni egy életet), hanem az aktuális problémára alternatívát kínálva a helyi közösség hosszú távú fejlődése és sikere.

Ez pedig már a tanműhelyben eldől: a saját vagy közös kérdése az osztály szintjén már rég nem kérdés, amikor az egyedi koncepciók közül kiválasztásra kerül a győztes terv. A valós kihívások és felelősség, a valós építkezés, és az általa bekövetkező valós változások ereje százszoros aratást hoz ezen a száraz, ingerszegény síkságon, Észak-Karolinában.

A filmben bemutatott küzdelmek árán felépült piac profi épületfotója ma helyi büszkeségként virít annak az önkormányzatnak a honlapján, amely sem  a projekt idejére, sem később nem szavazott meg jelképes fizetést sem Emily és Matt számára.